søndag 1. mai 2016

Tutorial på mitt favorittkort, DT-Barnemix


I dag blogger jeg for Barnemix,
og gjør noe jeg aldri har gjort før...

Jeg forsøker meg på en tutorial. 
Det er ikke jeg som opprinnelig har ’funnet på’ dette kortet, 
men jeg drister meg til å lage en tutorial, 
da jeg lager dette kortet veldig mye.






For å lage dette kortet trenger man:
2 stk kartong, jeg har brukt svart Bazzill, 
med målene 12x6 inch og 12x4 inch.





I tillegg trenger man skjærebrett, 
scorebrett, lim og mønsterark. 
Til pynt på disse kortene bruker jeg 
for det meste forskjellige dies, 
men dette er smak og behag.

*
Bretting/scoring:
Brett/score kartongen som måler 12x6 inch i to, 
som et vanlig kort.
Kartongen som har målene 12x4 inch, 
scores på 3, 6 og 9 inch.





Målene på mønsterarkene jeg har brukt på dette kortet:
Til kartongen som måler 12x6 inch, 
bruker jeg mønsterark som har disse målene: 
2 stk 5 ¾ x 5 ¾ inch 
til å ha inni kortet.

De samme målene bruker jeg også 
på mønsterarkene som skal på 
framsiden og baksiden av kortet. 
Man trenger x 2 av dem også, altså til framside -og bakside.

Jeg bruker baksiden av kortet til å skrive en personlig hilsen.
Til kartongen som måler 12x4 inch, 
(som er scoret på 3,6 og 9 inch), 
bruker jeg mønsterark som har disse målene: 
4 stk 3 ¾ x 2 ¾ inch.
Jeg sverter alle kantene med Distress Ink 
(her har jeg brukt Black soot).

*
Montering:
Jeg limer på panelene 
som jeg har skåret til og svertet på forhånd.





Kartongen som måler 12x4 inch, 
limer jeg på inni kortet (se bilde under) 
12x6 kartongen med kun hjelp av øyemål. 
Noen ganger har panelet jeg bruker et mønster 
eller et motiv som jeg vil at skal synes, 
og da limer jeg bare klaffene tettere inn mot midten.



Mønsterarkene jeg har valgt 
å bruke til dette kortet 
er fra Graphic45,
fra kolleksjonen ’Voyage Beneath The Sea’

Arkene jeg har brukt heter:
-       Voyage Beneath The Sea
-       Ocean Quest
-       Aquatic Passage
-       Deep Blue Dreams
-       Wild Wild Waves



Deretter finner jeg fram dies som kan passe til tema 
eller mønsterarkene. 
Til dette kortet har jeg tatt utgangspunkt i mønsterarkene.

*

Jeg har brukt die-cuts fra:
-       Joy Craft (havgress, skilpadde, hai og blekksprut)
-        Magnolia (sjøhest, manetog boblene)
-        Cottage Cutz (havfrue og delfinen, som er på baksiden av kortet)
-       Impression Obsession (delfinen, fiskene og sjøhesten på framsiden av kortet)
-       Cherrylynn Design (den ovale die-cuten)
-       Shape Dies (teksten)

*
Her er kortet ferdig pyntet. 
Av og til bruker jeg 
også stempeltrykk inni kortet, 
men det kommer helt an på 
formålet med kortet jeg lager.






Dette er et veldig dekorativt kort, 
som er enkelt å lage.



 

Bildet over er framsiden av kortet. 
Motivet jeg har brukt er fra samme 
kolleksjon fra Graphic 45.




Bildet over er baksiden av kortet. 
Her kan man skrive noen 
personlige små tekster.



4 kommentarer:

Frk. Bogstad sa...

Duådu, noko so flott og stiligt ♥

Karen Elise sa...

Så herlig sjøtema på kortet ditt, og takk for fin oppskrift! Den skal jeg prøve meg på!
:)

Unknown sa...

Nydelig kort har testa malen din Tusen takk

Unknown sa...

Kjempefint kort. Takk for at du deler mal. 😊